AFB FEED

Bila rasa nak buruk sangka, Istighfar

Bila rasa nak buruk sangka, Istighfar

Bila rasa nak buruk sangka, Istighfar| "Saudara saya itu orangnya moden moden, pakai baju ketat-ketat, rambut warna karat."

"Dia jarang sangat lah nak ikut sama aktiviti keluarga. Kenduri ke apa ke, boleh kira dengan jari."

Memang best bila bercakap pasal orang lain. Lagi-lagi bila kita rasa dia salah. Dan kita dalam ramai—adalah lagi betul daripada dia yang diperkata.

Darjeling selalu panas telinga je bila dengar cerita-cerita macam tu. Daripada Darjeling tak kenal pun siapa yang dicerita, dah jadi boleh sebabkan buruk sangka.

Darjeling pun kata
"Mungkin sebab dia tahu kalau dia datang pun, orang mengata. So baiklah dia tak datang."

"Eh, mana ada orang nak ngata apa-apa depan dia."

Darjeling balas.
"Depan-depan memang la tak. Tapi mengata kat belakang, mesti ada kan?

Diam. Tukar topik lain.

'Banyak sungguh dah Allah simpan aib kita.
Banyak sungguh dah Allah pelihara diri kita.
Maka jagalah aib orang lain juga ya.
Bila hati mula nak sangka buruk, mula nak fikir bukan-bukan pasal orang lain;
Istighfar.'
.

Aima Hassan
Mana datang Darjeling pula~

No comments:

Post a Comment

Follow by Email